איך עובד רכב חשמלי והאם הוא בטוח יותר לעומת רכב רגיל?
בעוד רכבי הבנזין פועלים על מנוע עם בעירה פנימית, רכבים חשמליים פועלים באמצעות סוללות נטענות אשר מאחסנות אנרגיה חשמלית שבאמצעותה מניעים את הרכב. לא מעט אנשים אשר מתעניינים ברכישה של רכב חשמלי מציגים חששות מפני המנוע החשמלי והבטיחות שלו – חשש שנובע בעיקר מתוך הרגל למוצר אחד. בכתבה שלפניכם נסקור את ההבדלים בין רכב חשמלי לרכב רגיל בהיבט הבטיחות, האם יש סיבה אמיתית לדאגה וכיצד הנס קורה – צעד אחר צעד.
על קצה המזלג – התהליכים המתרחשים בהנעה החשמלית
המנוע החשמלי של הרכב, ליבת הרכב, מקבל את האנרגיה החשמלית מהסוללות באמצעות המערכת האלקטרונית, וממיר אותה לאנרגיה מכנית שמסייעת להניע את הגלגלים. בעוד שמנועי בעירה פנימית נשענים על הצתה של חומר דליק שיוצר פיצוץ קטן על מנת לנוע – המנוע החשמלי נשען על פעולה מגנטית – חסרת אש, ללא פיצוצים וללא עשן שמיתמר מהאגזוז. בזכות העובדה שהמנועים החשמליים מספקים מומנט מידי, ההאצה של הרכבים החשמליים היא מהירה מאוד וגם שקטה מאוד, וזהו אחד היתרונות הגדולים של הרכב החשמלי. יחידת בקרת הכוח ברכב היא זו שקובעת את העוצמה והתזמון של סיבוב המנוע החשמלי כדי לשלוט במהירות הנסיעה ובדפוסים שלה, ולמעשה מחליפה את תיבת ההילוכים.
היתרונות של ההנעה החשמלית בהיבטי בטיחות ואמינות
- סיכוי נמוך מאוד לשריפה – לרכבים חשמליים יש סיכון נמוך מאוד להתפתחות של שריפות בהשוואה למכוניות בנזין, מכיוון שאין להם חומרים דליקים שזורמים בתוך הצינורות. התלקחות של סוללות היא אירוע נדיר ביותר, ובכל מקרה מתרחשת בעקבות פגם בייצור.
- מבנה רכב בטוח יותר – לרכבים חשמליים יש לעיתים קרובות מרכז כובד נמוך יותר בעקבות המיקום של הסוללות, ולכן הרכבים יציבים יותר ויש סיכוי פחות להתהפכות של הרכב במצב של תאונה או החלקה. אדרבה, מבנה מארז הסוללות מחזק את מסגרת הרכב.
- הגנה במקרה של תאונה – רכבים חשמליים מתוכננים, בין היתר, על מנת להעניק מעטפת אבטחה בזמן תאונה. היעדר מנוע כבד בחזית הרכב, כמו שניתן למצוא ברכבים שנוסעים על בנזין, מאפשר ליצור אזורים אשר סופגים כוחות פגיעה בצורה טובה יותר ומגנים על הנוסעים.
- ביטול תיבת הילוכים – ברכבים חשמליים אין תיבת הילוכים, ולכן אין את האביזרים והרכיבים הנלווים לה – רצועות, צנרת, מצמד ועוד. כשאין את הרכיבים האלה – אין בלאי ואין סיכון לתקלות.
הסטנדרט הבטיחותי המחמיר של הרכבים החשמליים
מלבד העובדה המוחלטת שמנועים חשמליים אינם מסוכנים ממנועי בעירה פנימית, חשוב לזכור שרכבים חשמליים עוברים את אותן בדיקות בטיחות קפדניות אשר עוברים רכבים המונעים באמצעות בנזין, ואף יותר מכך, ואישור ניתן רק לאחר וידוא שהרכבים עומדים בתקנים. בנוסף, לכל יצרן של רכבים חשמליים, ואפילו לכל רכב חשמלי – יש את המוניטין שלו בתחום הבטיחות. העובדה שיצרניות הרכבים החשמליים ממשיכות לייצר רכבים חשמליים במרץ והשוק מגיב אליהם בהתלהבות וברכישות – מעידה על כך שלפחות בכל הנוגע לבטיחות – הנהגים יכולים להסיר דאגה מליבם.